Faraonu’ dp2…

am intrat in randu’ lumii, butonand de zor telecomanda-n miez de noapte, cautand ceva interesant de vazut si proptindu-mi ochii pe sticla televizorului ce-mi serveste imagini de-a gata si comentarii asijderea. din ast motiv ma intalnesc arar cu el; repeziciunea imaginilor si-a vorbelor incorsetate-n timpul, ades negeneros, de emisie, nu ma lasa decat sa privesc si sa iau de-a gata tot ce mi se ofera.
stiu, mi-e enervant obiceiul de-a trece rapid printre multele canale, dar timpul, desi relativ, e-atat de limitat. iar tot ast netimp ma face sa zburd de-a dreptul printre lumile paralele ale multelor studiouri de emisie, sa-mi iau cele doua secunde din fiecare, in care sa-mi spun: ‘da, aici ma opresc, merita sa-mi risipesc timpul privind dezbaterea acestui subiect’. nu-i lipsa de subiecte, se pot face din nimic, dar tot nu stiu ce caut, nu stiu ce m-ar putea face sa-mi programez ceasul sa-mi dea de stire ca trebuie sa-mi mut eu-l in fata sticlei prinse-n rama cea de plastic.
in maratonul meu de telespectator nocturn m-am poptit in garsoniera lui Maruta. nu, nu-mi place deloc decorul, insa Maruta mai face si lucruri interesante, asa ca iata-ma priponit cu ochii-n garsoniera tonomatului sau. da, invitatul de ieri e fascinant, asa ca, da, privitul s-ar putea transforma in timp interesant risipit. 
Faraonu’… da, el, acel el ce l-am cunoscut inca de pe vremea cand era membru component al ansambului folcloric Brauletzul. el, care cantat-a rock pe scena cu trupetzi. el, care prelucra folclor cautand consacrare ce si-a gasit-o facand altceva decat ar fi putut oricine gandi ca ar putea sa faca. dar ce conteaza? se simte implinit? se simte, asa ca restul nu conteaza. spre deosebire de el, eu nu stiu sa fructific orice prilej de a ma capatui, asa ca nu-l contest. intr-o dupa-amiaza m-a intrebat, relaxat, daca vreau sa mor sarac. de bine de rau avea un X5 la poarta si scule la care doar visam. stiu, atunci i-am raspuns mandru ca de murit oricum mor, dar vreau sa mor fericit. fericit ca am facut in rastimpul asta numit viata ce mi-am dorit sa fac. dar parca totusi, atunci s-a produs un declick. degeaba-mi doream multe, ignoram un lucru: banii ce mi-ar fi pus ideile-n miscare. nu ma intereseaza faptul ca si-a faurit piramida-n care crede ca se energizeaza. nu ma intereseaza ca face lucruri pe care nu le-as face. dar ma interesa ce a mai facut, chiar daca drumurile noastre intersectate candva, demult, nu se vor mai intersecta vreodat’.
ca nu stie sa se imbrace nu ma intereseaza. gusturile nu se discuta. ca a cantat live e de admirat, desi ades tehnicii nu-ti ofera un mediu optim pentru desfasurare.
buna doina ce-a cantat-o, a cantat-o bine. si nu uit faptul ca a cantat in ansamblu folcloric, ca a cantat in trupa rock sau ca a cantat in filarmonica. da, el. are habar de ce se-ntampla pe portativ daca-l citeste. dar piesa-i in franceza, ca tot ne dam francofoni , m-a uluit. chiar nu-si da seama unde-i granita cu penibilul? imi suna tragic a manea-n franceza, lasand deoparte ceea ce el numeste muzica exotica. as fi spus pas la un astfel de proiect, la o astfel de incercare.
cand l-a pus Marutza sa conjuge ‘avoir’ si ‘etre’ a scos-o cumva la liman. mai bine, mai prost, a scos-o.
ca Joe Dassin ii e strain nu-i tocmai bine, ca n-a fost chiar un neica nimeni in muzichia franceza. nu-mi pot imagina pe cineva in bransa asta sa n-asculte macar accidental ‘Et si tu n’existais pas’. dar se poate intampla, na!
Elvis? canta Faraonu’, Elvis? acel Elvis de-l ascultam pe viniluri dupa ce veneam de la cinema extaziati de filmele-i muzicale de serie B? The King? da, acel Elvis! nu m-a suparat ca a inceput direct cu strofa a treia si ca-n fapt era singura pe care o stia, fapt pentru care i-a mai dat un bis, dar mi-a parut ca a ramas cantonat in aceleasi in acelasi inflexiuni vocale ce-au facut-o pe Minodora sa transforme ‘Killing Me Softly’ intr-o veritabila manea.
ah, da, Marutza i-a demonstrat ca a furat o piesa cu care a participat la Eurovision, punand ‘originalul’ si originalul. asemanatoarea este izbitoare, da. ah, si-a retras piesa din concurs pe acest motiv? destept lucru, desi as vrea sa cred ca acesta a fost motivul. cum? ii seamana piesa aia cu noptile de nopti cu piesa grecoaicei Vaas? aha, a trecut-o cover. si mai zice ca piesa Dinei Vaas e furaciune dupa ‘Casuta noastra’. ca sa vezi, ca si altii fura de la noi, nu numai noi de la ei.
cunosc multa lume care sustine cu nonsalanta ca piesa ‘Knockin’ On Heaven’s Door’ e compusa de Axl Rose de la Guns N’ Roses. saracu’ Bob Dylan… in fine, mi-l amintesc si-acum pe Faraonu’ pe scena, cu o bandana pe cap cu steagul Americii, cantand piesa cu trupa rock pe spate. acum a facut-o reggae, zice el. si-a cantat-o reggae… cum a putut… cu un joc scenic pe masura…
la populara a mai scos-o cumva… la asta se pricepe mai bine… dar daca vreodata mi-ar fi dat sa aleg, n-as alege populara cantata de el. pentru ca sunt mult mai multi interpreti care canta mult mai bine.
 
pe scurt:
  • nu stiu cine ar avea tupeul sa apara la TV si sa zica: ‘sunt artist’. sau ‘muzician’. confundam termenii.
  • nu stiu cine ar avea curaj sa spuna: ‘sunt muzicant’. sau macar ‘sunt interpret de muzica x’
  • nu stiu de ce a fi un bun producator muzical se rezuma doar la cati bani faci in bransa asta.
  • nu stiu de ce, desi exista potential, vrem sa fim polivalenti. lipsa de focus inseamna confuzie in ceea ce priveste identitatea, risipire si rezultate mediocre pe toate planurile polivalentei.
  • nu stiu de ce vrem sa cantam piese celebre si le facem varza, facandu-ne varza deopotriva.
  • nu stiu de ce nu ne angajam stilisti daca nu e punctul nostru forte.
  • nu stiu de ce preferam sa fim all-in-one mereu. producator, impresar, PR, compozitor, textier, interpret, etc.
  • nu stiu de ce scoatem ne incapatanam sa scoatem totul in productie de serie, schimband cateva note si punand eticheta ‘original stuff’.
  • nu stiu de ce am scris chestia asta. oricum nu se va schimba mare lucru.
Acest articol a fost publicat în 17, Politica și etichetat cu . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

(insereaza codul din stanga)